Αυτός ο χώρος θα ασχολείται με όλες τις δραστηριότητες, εκδηλώσεις εντός και εκτός του γυμναστηρίου των συλλόγων Πάλης-Ρυθμικής που βρίσκονται στα Ψαχνά Ευβοίας, στη Ραφήνα Αττικής και στα Πολιτικά καθώς και με θέματα που σχετίζονται με τα Ολυμπιακά Αθλήματα Πάλης και Ρυθμικής αλλά και με τα υπόλοιπα αθλήματα καθώς και με θέματα αθλητισμού γενικότερα. Των προσπαθειών αυτών καθώς και της διάδοσης των δύο προαναφερόμενων αθλημάτων ηγούνται η Φανή Ψαθά και ο Βασίλειος Κολλάρος
ΓΥΨΟΣ-ΤΕΧΝΗ
Αυτό το ιστολόγιο παρουσιάζει έργα φτιαγμένα από γύψο. Μερικά από τα έργα που θα συναντήσετε είναι ο Μυστικός Δείπνος, η βρεφοκρατούσα, άγγελοι, σταυροί, εμβλήματα ομάδων, πλακέτες βραδεύσεων και άλλα
Αν ανατρέξουμε στην ιστορία γρήγορα και χωρίς ιδιαίτερη και κοπιαστική έρευνα θα αντιληφθούμε πώς οι γείτονες μας οι Τούρκοι, οι μωαμεθανοί καλύτερα, που κατέλυσαν κάποια στιγμή τη Μικρά Ασία δεν είχαν το παραμικρό ενδιαφέρον για τον αθλητισμό.
Δεν υπάρχουν αναφορές για το αντίθετο, ούτε φυσικά γραπτά κείμενα στις βιβλιοθήκες των σουλτάνων, που να προκαλούν ενδιαφέρον.
Μη ξεχνάμε ότι στη Βυζαντινή αυτοκρατορία ο αθλητισμός είχε περάσει στο περιθώριο, θεωρείτο κάτι σαν αμαρτία ενώ οι Ολυμπιακοί Αγώνες είχαν καταργηθεί ως εκδήλωση ειδωλολατρική.
Άρα φαντάζει κάπως λογικό οι κατακτητές της Κωνσταντινούπολης το 1453 να μη δέχθηκαν ποτέ καμιά απολύτως επιρροή σε θέματα περί του αγωνιστικού αθλητισμού.
Μοιραία λοιπόν και όλα όσα παρέμειναν στη χώρα ως ερείπια ή προήλθαν από ανασκαφές και υποδήλωναν την ομορφιά του αθλητισμού, δεν προκρίθηκαν για το προσκήνιο της χώρας των γειτόνων μας.
Στη λογική τους παρέμεναν απλά ως πέτρες ή μάρμαρα και όχι ως στάδια με αθλητική ιστορία, έστω και άγνωστη.
Τα τελευταία χρόνια όμως κάτι φαίνεται ότι αλλάζει.
Η κοινότητα των Τούρκων αρχαιολόγων δίνει τη δική της μάχη ενάντια στο κατεστημένο.
Σήμερα υπάρχουν πάμπολλα στοιχεία που αποκαλύπτουν ότι η κουλτούρα του αθλητισμού έχει προέλθει από τη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων της αρχαιότητας.
Στην Τουρκία, ύστερα από την ανακάλυψη αρκετών σταδίων, που προήλθαν κατά βάση από ανασκαφές, φαίνεται ότι ουσιαστικά η Ελλάδα έκανε εξαγωγή αθλητικής κουλτούρας και στην Ασία, μέσα από τις πόλεις-αποικίες της.
Μέχρι σήμερα έχουν ανασκαφεί 32 στάδια από τα οποία τέσσερα είναι σε θαυμάσια κατάσταση και ένα ίσως να μη χρειαστεί καν εργασίες πέρα από απλή συντήρηση.
Αυτά βρίσκονται στις περιοχές της Ιονίας, Καρίας, Φρυγίας και Λυκίας, δηλαδή στη περιοχή Ανατόλια της Τουρκίας σήμερα.
Φανταστείτε ότι το στάδιο που ανακαλύφθηκε στη περιοχή Αφροδισία διαθέτει ακόμα και τις κερκίδες του, που μπορούσαν να φιλοξενήσουν 30.000 θεατές.
Η απόσταση ενός κύκλου στον αγωνιστικό χώρο ήταν 262 μέτρα.
Η συνεχής μελέτη όλων αυτών των ανακαλύψεων ωθεί πανεπιστήμια των ΗΠΑ αλλά και της Τουρκίας σε έρευνα ώστε να αποδειχθεί η σύνδεση της αρχαίας Ολυμπίας με τις πόλεις – αποικίες και την κουλτούρα τους, πέρα από τις πόλεις στην κυρίως Ελλάδα.
Ποιον θεωρούμε υπεύθυνο για τη σχολική βία; Το μαθητή που τη διαπράττει; Τους γονείς ή τους φίλους που πιθανότατα την καλλιεργούν; Την τηλεόραση που τη "διαφημίζει"; Τους εκπαιδευτικούς που δεν την "προλαβαίνουν"; Την πολιτεία; Κάποιον άλλο;
· Συναισθηματική επίθεση (σκόπιμη απομόνωση του παιδιού-θύματος, το να κρύβουν τα βιβλία του, να λερώνουν και να καταστρέφουν τα πράγματά του, να εκβιάζουν για χρήματα κλπ)
· Ηλεκτρονικός εκφοβισμός (χρήση Ίντερνετ, email, chat room, κλήσεις κινητών και sms με κακοποιητικό και απειλητικό περιεχόμενο, χρήση κάμερας με σκοπό την απειλή και την ταπείνωση του παιδιού)
Πιθανά σημάδια ότι ένα παιδί θυματοποιείται από τους συμμαθητές του:
· Γίνεται επιθετικό, παράλογο, ανήσυχο
· Εκφοβίζει ή θυματοποιεί άλλα παιδιά ή αδέρφια
· Σταματά να τρώει
· Φοβάται να χρησιμοποιήσει το κινητό ή το ηλεκτρονικό του ταχυδρομείο
· Τρομάζει, φέρεται αμήχανα όταν λαμβάνει μήνυμα στο κινητό
· Φοβάται να περπατήσει μόνος στο σχολείο
· Δεν θέλει να πάει σχολείο/ούτε να χρησιμοποιήσει το λεωφορείο
· Εκλιπαρεί να το πάνε σχολείο με το αμάξι
· Αλλάζει διαδρομή πηγαίνοντας προς το σχολείο
· Κάνει απουσίες/κοπάνες
· Αρχίζει να τραυλίζει
· Απειλεί με αυτοκτονία
· Κλαίει πριν κοιμηθεί/έχει εφιάλτες
· Το πρωί νιώθει άρρωστο/δεν θέλει να πάει σχολείο
· Πέφτει η σχολική του επίδοση
· Επιστρέφει με σχισμένα ρούχα, κατεστραμμένα βιβλία
· Του λείπουν πράγματα
· Ζητά ή κλέβει χρήματα (για να τα δώσει στον θύτη-εκβιαστή)
· Χάνει συνέχεια το κολατσιό του ή τα χρήματά του-επιστρέφει πεινασμένο
· Έχει ανεξήγητες μελανιές-χτυπήματα
· Δίνει απίθανες εξηγήσεις για όλα τα παραπάνω.
Οδηγίες για το παιδί-θύμα
· Κατ’ αρχάς, δεν φταις εσύ! Πολλοί επιτυχημένοι άνθρωποι είχαν πέσει θύματα εκφοβισμού στο σχολείο
· Διατήρησε την ψυχραιμία και την αυτό-πεποίθησή σου
· Μην απαντάς στις κοροϊδίες, μη μπαίνεις σε διάλογο, κάνε ότι δεν τις ακούς
· Κοίταξέ τους στα μάτια και πες τους καθαρά και σταθερά ΣΤΑΜΑΤΑ
· Φύγε όσο γρηγορότερα μπορείς
· Πες αμέσως τι συνέβη στο δάσκαλό σου ή σε κάποιον άλλον ενήλικα
· Αν φοβάσαι να το πεις σε κάποιον ενήλικα, πες το σε έναν φίλο και ζήτα του να είναι μαζί σου
· Συνέχισε να το λες μέχρι ότου κάποιος σε βοηθήσει
· Αν σου έστειλαν απειλητικό sms ή email κράτησέ το, μη το σβήσεις, θα χρειαστεί ως απόδειξη
· Αν σε εκφοβίζει ολόκληρη παρέα, πιάσε το πιο αδύναμο μέλος της και πες του ότι αυτό δεν είναι σωστό και αν θα του άρεσε να του φέρονταν εκείνου έτσι
· Αν μετά από αυτά δεν αλλάξει κάτι, άλλαξε σχολείο-ζήτησε από τους γονείς σου να βρουν ένα σχολείο που είναι φιλικό και ασφαλές
· Μην πιστεύεις αυτά που σου λένε οι εκφοβιστές, να επαινείς τον εαυτό σου και να τον θυμίζεις κάθε μέρα τα καλά σου σημεία
Οδηγίες για γονείς
· Παρατηρείστε αν το παιδί σας δείχνει σημάδια ότι θυματοποιείται από άλλα παιδιά ή αν δρα ως θύτης. Μην το αμελήσετε-επικοινωνήστε αμέσως με το σχολείο
· Αναπτύξτε μια ζεστή και φιλική σχέση με το παιδί. Να είστε κοντά του και να επιδιώκετε τη συζήτηση μαζί του-από μόνο του μπορεί να μην σας αναφέρει τίποτα για το θέμα αυτό
· Διδάξτε του να κοιτά στα μάτια τον εκφοβιστή, να λέει δυνατά 'ΑΣΕ ΜΕ ΗΣΥΧΟ' ή 'ΚΟΙΤΑ ΤΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΣΟΥ', να φεύγει και να το λέει σε κάποιον ενήλικα
· Καθησυχάστε τα παιδί ότι δε φταίει αυτό αν του επιτέθηκαν κι ότι δεν είναι δικό του λάθος
· Μιλήστε, με συγκεκριμένα περιστατικά, στο δάσκαλο, στο διευθυντή, στις αρμόδιες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης
· Διατηρείστε επικοινωνία με το παιδί και με το σχολείο, ώστε να επιβεβαιώνετε ότι δεν υπάρχουν επαναλήψεις των περιστατικών εκφοβισμού
· Ζητήστε στήριξη από τον τοπικό Συμβουλευτικό Σταθμό Νέων ή άλλες υπηρεσίες ψυχολογικής στήριξης στο παιδί σας
· Συμβουλεύστε το παιδί σας να προσέχει σε ποιόν δίνει τον αριθμό του κινητού του τηλεφώνου και τη διεύθυνση του email του
· Μην υποτιμάτε τις συνέπειες που μπορεί να έχει ο εκφοβισμός Οι μύθοι 'ε παιδιά είναι, πειράζονται μεταξύ τους’, ή ‘ έτσι θα σκληραγωγηθεί για να βγει στην κοινωνία', μπορεί να ζημιώσουν το παιδί σας και να το οδηγήσουν σε δυστυχία και απομόνωση
· Επαινείτε τα παιδί, δώστε του ευκαιρίες να αναλάβει ευθύνες, εγγράψτε τα παιδί σε άλλες ομαδικές δραστηριότητες (αθλητισμό, προσκοπισμό, καλλιτεχνικά κλπ.), όπου δεν υπάρχουν εκφοβιστές και όπου έχει την ευκαιρία να κάνει νέες φιλίες και να αυξηθεί η αυτοπεποίθησή του
· Αν το παιδί τραυματιστεί από τους εκφοβιστές, ενημερώσετε και την αστυνομία και γνωστοποιείστε στο σχολείο ότι έχετε ενημερώσει την αστυνομία
· Απαιτείστε από το σχολείο να ενημερώσει τους γονείς του παιδιού-εκφοβιστή
· Αν ο εκφοβισμός δεν αντιμετωπίζεται, αλλάξτε σχολείο. Μιλήστε με το νέο σχολείο και βεβαιωθείτε ότι δεν υπάρχουν ή δεν γίνονται ανεκτοί εκεί οι εκφοβιστές
Αν το παιδί σας εκφοβίζει άλλα παιδιά
· Σταματήστε το αμέσως μόλις παρατηρήσετε επιθετική συμπεριφορά του παιδιού σας προς άλλα παιδιά
· Εξηγείστε του ότι η συμπεριφορά δεν είναι αποδεκτή και ότι το αντίκτυπο στα άλλα παιδιά είναι πολύ βαρύ
· Διδάξετε στο παιδί σας τρόπους συμπεριφοράς για επίλυση συγκρούσεων που δεν περιλαμβάνουν βία. Επίσης διδάξτε τους πώς να ζητούν αυτό που θέλουν με ευγενικό τρόπο
· Μη χτυπάτε τα παιδιά ως τιμωρία για την επιθετική τους συμπεριφορά. Τους διδάσκετε ακριβώς αυτό που θέλετε να σταματήσουν: τη βία. Προτιμήστε την αφαίρεση προνομίων ως τιμωρία
· Επικοινωνήστε με το σχολείο και συζητείστε με το δάσκαλο για την αντιμετώπιση της επιθετικής συμπεριφοράς του παιδιού σας
· Επαινείτε και ενισχύετε το παιδί σας κάθε φορά που επιδεικνύει συνεργατικές και φιλικές συμπεριφορές προς άλλα παιδιά
· Ελέγχετε συχνά το παιδί σας για να βεβαιωθείτε ότι δεν έχει επιστρέψει σε επιθετικές συμπεριφορές.
Μία λύση υπάρχει μόνο για να αντιμετωπισθεί αποτελεσματικά η μάστιγα των ναρκωτικών. Η ΠΡΟΛΗΨΗ! Με την στροφή των νέων μας, από πολύ μικρή ηλικία στον Αθλητισμό και τη Φύση. Οι νέοι γονείς κυρίως, θα πρέπει να στρέψουν τα παιδιά τους από το νηπιαγωγείο ακόμη (!) στα διάφορα σπορ.
● Πολλές φορές έχουν ασχοληθεί οι «παρεμβάσεις» με το καυτό θέμα των ναρκωτικών.
Κι όμως, κάθε φορά φαντάζει τόσο επίκαιρο!
Το γεγονός ότι έχει λάβει δραματικές, ανεξέλεγκτες διαστάσεις στην περιοχή μας καθιστά επιτακτική την ανάγκη να ασχοληθούμε ξανά και ξανά... Καθημερινά σχεδόν είναι τα περιστατικά στο Αστυνομικό Δελτίο. Άλλοτε για ελαφριά ναρκωτικά, άλλοτε για σκληρά.
Ο τρόπος με τον οποίο τις περισσότερες φορές δρουν οι έμποροι είναι... κινηματογραφικός. Μόλις πριν λίγες μέρες συνελήφθη ένα ζευγάρι στο χωριό Ράικο Ιωαννίνων, που έκρυβε μεγάλες ποσότητες ναρκωτικών σε δοχεία από τυρί!
Αυτό και μόνο δείχνει πως πολλοί είναι εκείνοι που έχουν «ειδικευθεί» πάνω στο θέμα κι έχουν βάλει... σκοπό της ζωής τους να πλουτίσουν, στέλνοντας στο θάνατο νέους ανθρώπους.
Η Αστυνομία της περιοχής μας κάνει τα αδύνατα δυνατά για να πλήξει τα οργανωμένα κυκλώματα, ωστόσο θα πρέπει να χτυπηθούν στη ρίζα. Δύσκολο όμως έως ακατόρθωτο φαντάζει αυτό στα μάτια των Αρχών και της κοινωνίας. Όσα χτυπήματα και να επιφέρουν οι Αστυνομικοί τα κυκλώματα αυτά ξεφυτρώνουν σαν... μανιτάρια!
Μία λύση υπάρχει μόνο για να αντιμετωπισθεί αποτελεσματικά η μάστιγα των ναρκωτικών. Η ΠΡΟΛΗΨΗ! Με την στροφή των νέων μας, από πολύ μικρή ηλικία στον Αθλητισμό και τη Φύση. Οι νέοι γονείς κυρίως, θα πρέπει να στρέψουν τα παιδιά τους από το νηπιαγωγείο ακόμη (!) στα διάφορα σπορ. Ποδόσφαιρο, μπάσκετ, τένις, κολύμπι, χορό, ορειβασία, πεζοπορία, ποδηλασία...
Υπάρχουν αθλήματα για όλα τα γούστα! Ο συγκεκριμένος τρόπος ζωής αποτρέπει έναν υγιή οργανισμό να καταφύγει σε ουσίες, σε κάπνισμα, ποτό, «πλαστικό» φαγητό!
Καλές οι διάφορες δομές και «Κοινότητες» για τα εξαρτημένα από ουσίες και αλκοόλ άτομα. Και υπάρχει ανάγκη για δημιουργία ακόμη περισσότερων. Όμως, για να περιορίσουμε τον αριθμό των εξαρτημένων νέων πρέπει να δημιουργηθούν πιο πολλές αθλητικές υποδομές. Είναι περισσότερο ή εξίσου σημαντικές όπως και οι άλλες.
Η κοινωνία κρούει το καμπανάκι προς την Πολιτεία για περισσότερα γήπεδα και αθλητικές εγκαταστάσεις.
Θέλετε ένα μόνο χαρακτηριστικό παράδειγμα; Ο Ναυτικός Όμιλος Ιωαννίνων, που τόσες διακρίσεις και χαρές μας έχει προσφέρει εντός και εκτός συνόρων. Πώς όμως να ασχοληθούν κι άλλοι νέοι με το συγκεκριμένο άθλημα, όταν τραβάν κυριολεκτικά μόνοι τους κουπί;
* * *
Οι Φορείς του τόπου μας, οι βουλευτές και η Τοπική Αυτοδιοίκηση κυρίως με στενή συνεργασία κι έναν ευρύ σχεδιασμό, θα πρέπει να φέρουν τη νεολαία πιο κοντά στην Φύση και τον Αθλητισμό. Με ποιον τρόπο; Μα, με τις πρωτοβουλίες εκείνες που θα πάρουν για τη δημιουργία υποδομών και συνθηκών, ώστε οι νέοι να ακολουθήσουν έναν πιο υγιή τρόπο ζωής.
Ιδιαίτερη επιτυχία είχε η ημερίδα "Η Βία στον αθλητισμό" που διοργάνωσε ο Δήμος Δραπετσώνας και ο Αθλητικός Οργανισμός της πόλης, σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο ερασιτεχνών ποδοσφαίρου Πειραιά. Ο Δήμαρχος Δραπετσώνας, Αλέξανδρος Χρυσός και ο πρόεδρος του Αθλητικού Οργανισμού, Μιχάλης Τριανταφυλλίδης δεσμεύθηκαν ότι θα μεταφέρουν τις προτάσεις των εισηγητών στον ΓΓΑ και θα οργανώσουν ενημερωτικά σεμινάρια ενάντια στην βία σε όλα τα σχολεία της πόλης.
Στην ημερίδα, την οποία παρακολούθησε πλήθος κόσμος, εισηγητές ήταν οι κ.κ. Μιχάλης Τριανταφυλλίδης - Πρόεδρος ΑΟΔΔ, Ιωάννης Γκιόσος - Λέκτορας ΤΕΦΑΑ, Νίκος Σιδηρόπουλος - Χειρ. Οδοντίατρος, σύμβουλος ΕΠΣΠ, Αθανάσιος Μαχαίρας Υπεύθυνος Ασφάλειας Super League, Αργύρης Καμπούρης - Διεθνής αθλητής του Μπάσκετ, Σάκης Ψάρρας - Διεθνής αθλητής του Βόλεϊ, πρόεδρος ΠΑΣΑΠ, Θεόδωρος Μάλλης - Πρόεδρος Αρη Αμφιάλης, Βασίλης Ταουξής - Δικηγόρος, Πρόεδρος Ν. Δραπετσώνας.
Η συστηματική σωματική άσκηση βοηθά τον οργανισμό μας σε πολύ μεγάλο βαθμό και σε πολλά επίπεδα. Παρά το γεγονός ότι οι γιατροί και άλλοι επαγγελματίες της υγείας, μας επαναλαμβάνουν συχνά το γεγονός αυτό, εμείς το αγνοούμε και συνεχίζουμε την καθημερινή ρουτίνα, με τον ασταμάτητο αγώνα μας εναντίον του χρόνου και το άγχος που μας συνοδεύουν σε κάθε μας κίνηση.
Είναι όμως καλά να δούμε λίγο πιο αναλυτικά, το τι προσφέρει στο σώμα μας μια συστηματική άσκηση.
Ίσως αυτό να μας πείσει τελικά ότι λίγος χρόνος κάθε μέρα, αφιερωμένο για σκοπούς άσκησης, είναι μια εξαίρετη βραχυπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη επένδυση.
Είναι πιθανόν ότι πολλοί εάν το δουν με αυτό τον τρόπο, να καταλάβουν ότι η συστηματική σωματική άσκηση είναι περισσότερο οικονομικά και ψυχικά αποδοτική και συμφέρουσα παρά πολλές από τις άλλες μας δραστηριότητες που μας κάνουν να τρέχουμε καθημερινά.
Ποιες είναι λοιπόν οι ευεργετικές δράσεις μιας συστηματικής σωματικής άσκησης;
Η συστηματική σωματική άσκηση μειώνει τον κίνδυνο εκδήλωσης διαβήτη, ψηλής πίεσης και καρδιακών παθήσεων
Βοηθά στη μείωση της ψηλής αρτηριακής πίεσης σ' αυτούς που έχουν ήδη εκδηλώσει υπέρταση
Βελτιώνει και υποβοηθά την ψυχολογική κατάσταση, καλυτερεύει την ψυχική διάθεση, μειώνει το άγχος, την ένταση και την κατάθλιψη
Βοηθά στο να δημιουργήσουμε και να διατηρήσουμε υγιή οστά, μυς και αρθρώσεις
Βοηθά στο να διατηρούμε ένα φυσιολογικό για το ύψος μας βάρος και μειώνει το λίπος του σώματος
Στους ηλικιωμένους βοηθά στην ανακούφιση από το πρήξιμο των αρθρώσεων και βελτιώνει την κινητικότητα και την ευκαμψία
Όταν αποφασίσουμε ότι πράγματι πρέπει να εφαρμόσουμε ένα πρόγραμμα συστηματικής σωματικής εξάσκησης είναι σημαντικό αυτό να γίνει προσεκτικά και προγραμματισμένα. Απότομες εξάρσεις ή αλόγιστες παροδικές προσπάθειες μπορεί να έχουν αντίθετα αποτελέσματα.
Είναι σημαντικό προτού ξεκινήσει μια συστηματική προσπάθεια σωματικής άσκησης να κάνετε τα ακόλουθα:
Πρέπει να ενημερώσετε το γιατρό σας για οποιοδήποτε πρόγραμμα πρόκειται ν' ακολουθήσετε ιδιαίτερα εάν παίρνετε μια θεραπεία για μια ασθένεια ή για κάποιο τραυματισμό
Να διαλέξετε δραστηριότητες που σας αρέσουν και αυτό θα βοηθήσει στο να συνεχίσετε αδιάκοπα το πρόγραμμα που θ' ακολουθήσετε. Μη ξεχνάτε ότι η συνέπεια έχει μεγάλη σημασία στον τομέα αυτό
Να διαλέξετε ένα κατάλληλο για σας χώρο και χρόνο για τις δραστηριότητες της φυσικής αγωγής σας
Μπορείτε ν' ακούτε και μουσική για να είναι πιο ευχάριστη η εμπειρία
Φορέστε χαλαρά άνετα ρούχα που να ταιριάζουν με τη δραστηριότητα που θα κάνετε
Να κάνετε προθέρμανση για 5-10 λεπτά πριν ν' αρχίσετε την άσκησή σας και μετά να σταματάτε σιγά σιγά για άλλα 5-10 λεπτά
Αρχίστε το πρόγραμμα της σωματικής σας αγωγής σταδιακά (περπάτημα, κηπουρική) και μετά σταδιακά προχωρήστε σε πιο έντονες δραστηριότητες (τρέξιμο, ποδηλασία, κολύμπι, αεροβική γυμναστική) με την έγκριση του γιατρού σας
Ακούστε προσεκτικά το τι σας λέει το σώμα σας: Η σωματική εξάσκηση δεν πρέπει να δημιουργεί πόνο ή αίσθημα καψίματος μέσα στους μυς. Εάν σας συμβεί αυτό τότε μειώστε τους ρυθμούς σας
Προσπαθήστε να ασκείστε για 30 λεπτά τουλάχιστον για 3 έως 4 φορές την εβδομάδα
Εάν σε οποιαδήποτε στιγμή νιώσετε πόνο ή σφίξιμο στο στήθος, αδυναμία ή τέτοια δυσκολία στην αναπνοή που να επηρεάζεται η ομιλία τότε σταματήστε άμεσα την εξάσκησή σας και συμβουλευτείτε το γιατρό σας.
Πιστεύουμε ότι τα πιο πάνω δεδομένα είναι αρκετά πειστικά για να μας ωθήσουν στο ν' αρχίσουμε ένα συστηματικό πρόγραμμα φυσικής αγωγής και αυτό για το δικό μας καλό. Και είναι σημαντικό να το πούμε ότι ποτέ δεν είναι αργά για ν' αρχίσουμε.